sprutors vara eller icke vara

ja vad säger man?
Hur vet man om- eller när man gör rätt?
Har i ett forum diskuterat vaccinationens för och nackdelar. Jag förespråkar igentligen inte dem, håller med om att de är bra, men tycker att de tas på för små barn.
Själv har jag sprutfobi av stora mått och minns med fasa när vi som barn i skolan radades upp  för att få vårat vaccin.
Med mitt efternamn så satt jag alltid sist och grät när jag hade hört alla mina klasskompisars gråt och klagan innan det var min tur.
Men det är inte därför jag tvekar, utanför att man utsätter små barn för ämnen som man inte kan garantera är bra. Ja jag vet att vi har minskat risken att få mässlingen osv och det är toppen. verkligen, men kan man inte vänta tills barnen är äldre?
Jag har gett både Casper och Lua tripplarna i vanlig tid men väntat med 18 månaders av skälen att jag tycker att de är i en för stor utvecklingsfas för att få en sån spruta.
I forumet fanns fler som jag och vi blev verkligen helt dumförklarade, men jag känner fortfarande att jag gör det bästa för mina barn, efter våra förutsättningar!
Igår fick Lua sin sista trippel och blev dålig precis som av de första två.
Hon har haft hög feber och vägrat annat än att bli runtburen. Jag känner mej som en elak mamma som sprutar in farliga ämnen i henne så hon blir dålig, även om jag vet att hon skulle bli 10 kanske mer gånger sjukare om hon fick de sjukdomar som jag vaccinerat henne emot.
I natt har hon varit orolig och minst 20!!! gånger har jag ammat henne, jag är lika slut som hon är!
Hon förstår ju inte ens varför hon mår dåligt!

Tänk att det är så komplicerat att vara förälder, man ska ta ställning för vad man tycker eller bara följa strömmen,
något jag aldrig varit så bra på.

Min mamma lärde mej tidigt att man ska göra det man tror på och att det samhället gör och tycker inte alltid är det bästa.
Hennes övertygelse om mycket tyckte jag som liten var jobbig då det innebar att jag inte alltid fick som de andra barnen. Men idag kan jag inte annat än tacka henne för hennes övertygelse!
Jag är uppvuxen på kravodlat och hemlagat och hon har alltid tänkt till en gång extra innan hon tagit ställning till om saker vi utsatts för varit bra eller inte.
Mycket av det hon sagt när vi var små har hon ju nu fått rätt i!
Tack mamma för det!
Även om du tvingade oss att ta sprutan ;)
Ja när vet man om det man gör är rätt eller inte?!
Jo man lyssnar på sej själv och magkänslan och det tänker jag fortsätta göra!!
Kram till er och ha en bra dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0