Övertygad?!

Ett tag nu har dessa små elaka prickar spridits runt i vår närhet, i bloggar och på FB beskriver mammor (!) hur glada de är över att deras barn äntligen fått dem.
Ja som ni säkert förstår är det vattkoppor jag pratar om.
Jag tillhör den skala av (vad det verkar) få föräldrar som inte alls önskar sina barn vattkoppor, sen om barnen får sjukdomen så blir jag kanske inte rädd eller så utan det är mer känslan av att gra barnen en tjänst jag ställer mej frågande till. Nej faktiskt så begriper jag inte alls denna känsla av att äntligen få det gjort/överstökat osv osv.
Förra året gick det också vattkoppor i vår närhet och då googlade jag en del, och hittade på en läkare som liksom jag var frågande inför detta fenomen- att föräldrar vill att deras barn får vattkoppor, som om man gör barnen en tjänst genom att smitta dem. Nu hittar jag tyvärr inte på artikeln igen, för jag orkar inte leta ;-)
Kan någon förklara detta för mej??

Sverige är ett av vad jag förstår få länder som INTE vaccinerar mot sjukdomen.


Jag vill och kan inte önska att mina barn ska bli sjuka oavsett vad det är för något, speciellt inte en barnsjukdom som kan vara hemsk för barnet, ge vidrig klåda samt flera följdsjukdomar, vilket många verkar ovetandes om.
Ofta läser jag att det "passar bra just nu för jag är föräldraledig" eller "vi avböjde att träffa smittade av den anledningen att det inte passar att bli sjuka just nu då vi är inne i inskolning på dagis/ jag har mycket på jobbet"
För mej/oss passar det ALDRIG att nåt av barnen blir sjukt! men INTE av DEN anledningen utan helt enkelt för att vi inte VILL att barnen ska vara sjuka och må dåligt!! När det gäller vattkoppor är det också så att många tror att man bara man har haft det inte kan få det igen, något som visat sig inte alltid stämma, då vissa kan få det flera gånger..

Såklart förstår jag att familjer som genomgått vattkoppor utan större besvär sedan efteråt tycker att det är skönt att det är avklarat, MEN faktum kvarstår- hur kan man önska sitt barn sjukt???
Ja jag har läst om familjer som åker runt och hälsar på hos smittade familjer bara för att ge sina barn sjukdomen, för mej är det misshandel och en sjukt beteende!!

här går att läsa ur vårdguiden vilket jag gjort och det har ännu mer övertygat mej om att jag inte alls vill ha vattkoppor. Och jag vill absolut inte utsätta varken mej själv eller barnen för det!

Ni som känner mej vet att jag är väldigt anti vacciner, men nu har jag funderat på det här ett tag, och ja jag har övervägt riskerna och insett jag måste vaccinera mej mot vattkoppor. Ska också undersöka möjligheterna att vaccinera barnen med så de slipper insjukna. Här går att läsa mer om själva vaccinet och resonemang om det.

Hur resonerar ni? Skulle ni utsätta era barn för smitta som ni vet att barnet kommer att lida av när det drabbas?
Eller försöker ni som jag hålla er undan och kanske ev funderar på vaccination?

När jag låg inne på sjukhuset nyligen, diskuterade jag detta med en sköterska, av vilken anledning minns jag inte, men hon rådde mej att vaccinera både mej och barnen, och när det gäller så kan jag inte annat än hålla med!

Mina barn har fått trippeln när de var nyfödda, men 18 månaders vaccinet har de fått vänta med tills de blivit äldre av flera skäl. Svininfluensavaccinet var en het debatt här hemma samt i omgivningen och nej jag har inte tagit den ;-) men jag fick tillslut lov att låta barnen ta den fast bara första sprutan, och jag ångrar bittert att jag gick med på att ge dem den!!

Nu ska jag och hela Öhrnsläkte  åka till sommarstugan och vårstäda, det är så enkelt att göra det när vi är många :-) Även om jag mest kommer att sitta still och titta på ;-)
Tapetserade i lekstugan igår samt lagade lite påskmat vilket jag bittert fick ångra sen, så idag blir det att sola och leka med barnen istället!

Kram!
L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0