sociologer vs medicinare

Ja jag ska inte sticka under stolen med att jag verkligen känner att sociologi är något för mej, jag  ÄLSKAR det ämnet!! (får se om jag säger samma sak när tentaresultatet kommer ;-) )

Jag har länge sagt att det inte enbart går att säga att ADHD beror på barnet och att det skulle vara något "fel" på det, utan att det finns många sociala orsaker bakom. Observera nu att jag inte säger att det BARA är sociala faktorer!!! Jag lägger alltså inte någon "eventuell skuld" på föräldrarna, men tror att de och det sociala kring barnet har viss påverkan!
Den medicinska vetenskapen menar däremot att ADHD ska eller bör medicineras och det genom ritalin och andra amfetaminpreparat även mycket små barn får detta.

Sociologer står alltså ofta mot medicinal vetenskapen- ofta inte alltid! :-)

Det här känns så mycket JAG!!
Jag som ifrågasatt Caspers alla salvor och mediciner och fått arga läkare emot mej. I det här fallet handlar det inte om ett barn som far illa utan det jag menar är att läkare inte är vana att bli ifrågasatta och lätt kan bli arga när någpn gör det.

Om vi alla skulle ifrågasätta läkare och de mediciner de skriver ut till oss vad skulle hända då? Makten och statusen skulle förstås bli mindre, men jag tror även att det skulle få andra följder. Vilka då?
Jo jag tror att an skulle få lov att börja acceptera andra kulturers läkarkonst inte enbart den europeiska. Så som salvor av naturliga slag istället för av bensinrester eller mineraloljor eller ur ull

Jag vet att jag är ifrågasättande och jag vet att många runt mej tycker att jag är präktig osv. men det hjälps inte, jag KAN inte bara smörja mina barn med nåt jag itne tror på, och jag KAN inte heller ge mina barn mat jag inte tror på. Jag måste ifrågasätta så jag vet vad jag gör, vad jag stoppar i mej och vad jag smörjer mej med.
Som så många andra har jag brister- jag har MASSOR av brister och jag tycker att det är helt ok att jag gör fel, så länge gör jag gör en massa andra saker rätt.

Nu ska präktiga jag gå och hämta barnen för idag är det genrep inför morgondagens fiolkonsert :-)

Kram!
L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0