freeeeeedag

Äntligen är fredagen här!
Idag ska jag göra ett inlägg om samhället och vår påverkan...

Min mamma har alltid lyssnat på P1 och när vi åkte på bilsemestrar så var det alltid P1 som gällde, trök tyckte vi barn som ville lyssna på musik inte höra nån tråkig gubbe prata ;-)

Nu är jag själv där, ja jag har lyssnat på P1 i flera år, men sen  jag började plugga så blir det oftare och oftare.
Tant Lin var det en som sa häromdan, och jag kan nog inte annat än hålla med ;-) =D

Samhällsdiskussioner har alltid intresserat mej och speciellt nu sen jag fått barn.

Häromdan var det en kvinna från Hedemora som ringde in till "ring P1" hon ifrågasatte hur personer som av någon anledning fått betalningsanmärkning/ar som gått till fogden ska behöva straffas flera år efter att de betalat tillbaka skulden, när straffet för att döda någon är mycket kortare. Hon jämförde med en man som kört ihjäl en bebis och fått 8 månader mot den som hamnat i skuld och får 3 år + alla de eventuella år det tar att betala tillbaka skulden.

Jag håller faktiskt med henne, systemet är snett!! Alla riskerar vi att hamna där, för vad som helst kan hända oss! Det räcker med att vi blir sjuka eller arbetslösa så ändras vår inkomst rejält mot när vi har lön, och många skaffar utgifter efter lön vilket lätt kan ställa till det.

När det dessutom är så att Sverige mer och mer går mot ett fattigsverige där vi ska arbeta för slavlön om vi råkat illa ut.
Det är bara att se på  diagnoser!
* vem avgör vad en diagnos är?
* vem avgör om en diagnos är normal, rimlig och acceptabel?
* vem avgör hur den med en diagnos mår?
* vem avgör hur en person med en specifik diagnos kan arbeta?

listan kan göras hur lång som helst!!
Mitt svar är de som har makten, de som tjänar på att andra har diagnoser. Det kan vara vetenskapen, läkare, arbetsgivare, stat, kommun osv. osv.

Den som är förlorare är personen som fått diagnosen även om den personen också kan bli en vinnare i det hela. Det handlar om tillhörighet.

Diganoser på vuxna människor har stor betydelse för samhället, speciellt när politiker får det ekonomiskt svårt att skapa arbetstillfällen för alla. Det är inte individen som tjänar på det hela utan det är andra som drar vinst av att löntagares brister sätts i fokus!

Slavlönerna som många fas3:are arbetar för just nu är ett ypperligt exempel!!

Det vi ALLA borde tänka på, är att det kan hända OSS- inte bara DEM, de som känns som avvikare!!

Trevlig fredag till er alla!

nu ska jag ta ett varv i skidspåret innan jag ska till skolan och diskutera Diagnosens makt - mitt ämne helt klart!

Kram!
L.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0