internationella kvinnodagen vs fettisdag

Kan nån snäll själ förklara detta för mej?
Varför i hela friden ska det 2011 fortfarande BEHÖVAS  en internationell kvinnodag??? Ska vi inte sträva efter att bli jämställda? När vi uppnåt målet (om det nu någonsin blir uppnått) ska vi slopa den dagen då? eller ska vi tillsätta en internationell mans dag eller vad händer?
Jag är feminist, men inte av den extrema sort som anser att kvinnor är bättre än män, utan bara att vi är lika bra! Det som skiljer oss åt är förmågan att göra och föda barn. Så länge vi kvinnor låter männen styra över oss genom att inte protestera så har vi godkänt systemet! VI kan inte bara skylla på männen och säga att de ska ändra sig utan vi måste hjälpa dem till förändring!
Jag önskar att vi kunde se värdet i alla människor och att värdet av en dag speciellt för kvinnor vore helt onödigt!! Fram för en Internationella människodagen! DÄr vi hedrar och värnar om alla människor runt vår jord.

Sen håller jag med att männen har oförskämt mycket makt över och i samhället!

http://sjokapten.blogg.se/images/2010/internationella-kvinnodagen_77560667.jpg +   http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.2443/Image/semla.jpg http://iloapp.garnhusum.se/blog/blogg?ShowFile&image=1254392693.gif + http://juliaochcornelia.blogg.se/images/2010/bullar_105151661.jpg

Internatnella kvinnodagen sammanfaller så...lägligt (?) med fettisdagen precis som internationella barndagen 2010 sammanföll med kanelbullensdag. Är det ett bra sätt att flytta fokus från den viktiga i det hela? Behövs det en bulle för att mannen ska kunna fira kvinnan, eller...?

Ja jag kanske är negativ, jag vet inte vad ni tycker?!!
Föraktet mot kvinnan är stor världen över, Sverige har enligt en del kommit långt i frågan om jämställdhet, men jag vet faktiskt inte om jag håller med. Fortfarande är klyftorna stora mellan olika grupper i samhället och ja kanske männen hjälper till mer i hemmet än tidigare, men resten av samhället då? Ska chefer vara män enbart? Ska tjejer som går ut på krogen behöva vara rädda för att bli våldtagna på vägen hem? Ska tjejer dessutom bli ifrågasatta efter en våldtäkt?
Ska rättsväsendet och lagarna sättas upp och drivas av män?
Ska forskning utgå från män och göra män till normen?

Ska pojkar som bär rosa retas och bli slagna?
Ska pappor som vill vara med sina nyfödda barn behöva bli ifrågasatta på sina arbeten?
Ska män som vill arbeta inom vården behöva premieras med högre lön?

SÅ här kan jag/man fortsätta hur länge som helst.
Faktum kvarstår-  män och kvinnor behandlas inte lika så länge vi gör skillnad på män och kvinnor!

Eller vad tycker ni?

Kram!
L.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Internationella kvinnodagen + fettisdag = Fittisdag..? ;)

2011-03-10 @ 12:51:39
URL: http://zandrisens.blogg.se/
Postat av: lin

hahaha Sandra du är bäst!!! :-)

2011-03-10 @ 23:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0